top of page

Obwodnica Nowosolnej: Saga niespełnionych obietnic i drogowych marzeń Łodzi.

Planowana od blisko dwóch dekad południowa obwodnica ulicy Brzezińskiej, potocznie zwana obwodnicą Nowosolnej, miała być kluczowym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych wschodnich obrzeży Łodzi. Mimo licznych studiów, projektów i obietnic władz, inwestycja wciąż pozostaje na papierze, stając się symbolem przewlekłości proceduralnej i braków finansowych.

Poniższy artykuł powstał jedynie na podstawie interpelacji radnych Rady Miejskiej Łódź i otrzymywanych odpowiedzi.

Początki i Pierwsze Nadzieje (2002-2009)

Koncepcje obwodnicy Nowosolnej pojawiły się w oficjalnych dokumentach planistycznych Łodzi już na początku XXI wieku. W kwietniu 2002 roku Rada Miejska w Łodzi przyjęła „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi”, które wskazywało przebieg obwodnicy po stronie południowej [2002-04-03]. Lipiec 2002 roku przyniósł zatwierdzenie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego, również potwierdzającego ten kierunek [2002-07-09]. W latach 2006-2008 Zarząd Dróg i Transportu (ZDiT) zlecił opracowanie materiałów do decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi .

Mieszkańcy Osiedla Nowosolna, reprezentowani przez Stowarzyszenie „Przyjazna Komunikacja dla Nowosolnej”, aktywnie włączyli się w dialog z władzami, dopytując o szczegóły inwestycji. Już w czerwcu 2007 roku radny Maciej Grubski zwrócił się z interpelacją o wyjaśnienia dotyczące przebiegu i terminu rozpoczęcia prac nad „Południową obwodnicą ul. Brzezińskiej” [2007-06-20]. Pojawiły się jednak zarzuty, że Zarząd Dróg i Transportu wprowadza mieszkańców w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje radnym [2007-06-20, 2007-06-20]. Dyrektor ZDiT, Alina Giedryś, informowała o wstrzymaniu procedury do czasu opracowania drugiego wariantu [2007-05-18], choć w innym piśmie wskazywano, że decyzja o wyborze wariantu zapadła już dawno na Radzie Technicznej [2007-05-29]. Obowiązek wykonania Raportu o oddziaływaniu na środowisko nałożono w maju 2007 roku [2007-05-17].

Sytuacja stała się na tyle napięta, że mieszkańcy w sierpniu 2009 roku zorganizowali protest, blokując ruch na drodze krajowej nr 72 w Nowosolnej, aby wymusić budowę obwodnicy [2009-08-03]. Reakcja władz była szybka. Wiceprezydent Jarosław Wojcieszek obiecał wybór południowego wariantu i złożenie wniosku o decyzję lokalizacyjną, zapowiadając ukończenie budowy do 2011 roku, równolegle z oddaniem odcinka autostrady A1 [2009-08-04]. Na realizację zadania pn. „Budowa południowej obwodnicy Nowosolnej” zabezpieczono wówczas 50 mln zł środków własnych miasta, a szacunkowa wartość całej inwestycji wynosiła około 200 mln zł [2009-04-24].

Okres Weryfikacji i Rosnących Kosztów (2010-2015)

Po zmianie władz miasta w 2010 roku (Hanna Zdanowska została Prezydentem), projekt obwodnicy kontynuowano. W listopadzie 2010 roku podpisano umowę z firmą Transprojekt Gdański na weryfikację koncepcji przebudowy ul. Brzezińskiej i budowy obwodnicy Nowosolnej [2010-11-23, 2011-07-19, 2011-07-19]. Przeprowadzono liczne konsultacje społeczne, w tym 18 kwietnia 2011 roku w Dużej Sali Obrad UMŁ [2011-04-18, 2011-07-19, 2011-07-19].

W grudniu 2012 roku magistrat oficjalnie zatwierdził przebieg obwodnicy zgodny z warianktem południowym (oznaczanym też jako E lub E1) [2012-12-10]. Ta decyzja wywołała jednak nowe protesty, ponieważ nowa trasa miała przebiegać przez tereny, gdzie powstawało osiedle domów jednorodzinnych [2013-04-19]. Mieszkańcy argumentowali, że wybrany wariant był droższy o około 200 mln zł niż pierwotnie zakładany, który przebiegałby w śladzie ul. Brzezińskiej [2013-04-19]. Władze Łodzi tłumaczyły wybór wariantu południowego jego lepszą oceną środowiskową i wyższą wydolnością ruchową [2013-04-19].

W lipcu 2010 roku radna Marianna Ciecierska zapytała o możliwość przebiegu obwodnicy przez stare wysypisko śmieci. Odpowiedź była jednoznaczna: lokalizacja drogi na terenie byłego wysypiska śmieci jest niemożliwa przez 50 lat od jego zamknięcia, zgodnie z przepisami Ministra Środowiska [2010-07-14, 2010-07-27].

Łączne koszty opracowania analiz, koncepcji i raportów do grudnia 2013 roku wyniosły:

• Analiza ekonomiczno-społeczna dwóch wariantów (podłączenie do A1): 17 080,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Koncepcja wariantowego przebiegu południowej obwodnicy: 30 500,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Koncepcja przebiegu obwodnicy Nowosolna na wysoczyźnie: 51 240,00 zł (netto 42 000 zł) [2008-03-10, 2013-12-27, 2014-09-22].

• Koncepcja uwzględniająca włączenie ul. Pomorskiej: 70 394,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Weryfikacja koncepcji przebudowy ul. Brzezińskiej i obwodnicy Nowosolnej (umowa z 2010 r., zabezpieczona kwota 515 936,67 zł, wypłacono 412 539,19 zł) [2013-12-27, 2014-09-22].

• Dodatkowe zamówienie na weryfikację koncepcji (umowa z 2011 r.): 221 400,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Dodatkowe zamówienie na weryfikację (umowa z 2012 r., wariant E): 26 048,94 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Opracowanie geodezyjne: 4 920,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Uzupełniające zamówienie na weryfikację (umowa z 2013 r.): 40 590,00 zł [2013-12-27, 2014-09-22].

• Uzupełniające zamówienie na weryfikację (umowa z 2013 r., wariant 1 połączenia z ul. Pomorską): 55 350,00 zł [2013-12-27, 2014-02-21, 2014-09-22].

Łączny koszt opracowania dokumentacji projektowej do lutego 2025 roku wyniósł 3 398 320,00 zł [2025-02-14]. W maju 2022 roku orientacyjny koszt inwestycji rozbudowy ul. Brzezińskiej (z infrastrukturą pieszo-rowerową) oszacowano na 63 mln zł, bez odszkodowań za grunty [2025-02-14].

Impas Proceduralny i Wyścig o Fundusze (2016-2023)

Kluczowy krok nastąpił w marcu 2016 roku, kiedy to podpisano umowę na kompleksowe prace projektowe i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) [2016-03-01]. Lipiec 2016 roku przyniósł ważną informację: Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA zgodziły się na włączenie przyszłej obwodnicy Nowosolnej w ciąg drogi krajowej nr 72, co otwierało drogę do ubiegania się o fundusze unijne [2016-07-01]. Projekt i raport środowiskowy były gotowe w połowie 2018 roku [2018-06-30].

Długo wyczekiwana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi w lipcu 2020 roku [2020-07-29]. Niestety, radość była przedwczesna. Decyzja ta została zaskarżona przez mieszkańców i organizacje społeczne w sierpniu 2020 roku [2020-08-20], rozpoczynając długotrwały proces odwoławczy przed Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska (GDOŚ). W czerwcu 2022 roku GDOŚ uchylił DŚU i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia [2022-06-02], co cofnęło projekt do etapu procedury środowiskowej i znacząco opóźniło jego realizację.

Mimo że władze miasta deklarowały uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji środowiskowych do końca 2022 roku [2022-10-15], proces ten wciąż budził kontrowersje, a odwołania opóźniały możliwość rozpoczęcia budowy [2021-12-17].

Obecny Stan i Gorzka Puenta (2024-2025)

Obecnie obwodnica Nowosolnej posiada dokumentację projektową oraz ważną decyzję środowiskową wydaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska 2 czerwca 2022 roku [2025-02-14]. Mimo to, inwestycja utknęła w martwym punkcie z powodu braku finansowania.

W listopadzie 2024 roku prezydent Łodzi przedstawiła projekt budżetu na 2025 rok, w którym nie uwzględniono finansowania budowy dojazdu do węzła Brzeziny (obwodnicy Nowosolnej). Co więcej, inwestycji nie wpisano również do Wieloletniej Prognozy Finansowej Łodzi na lata 2025-2050 [2024-11-20].

Miasto poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania, licząc na środki z Unii Europejskiej w perspektywie 2021-2027 lub z budżetu centralnego. Zadanie dotyczące obwodnicy Nowosolnej nie zostało ujęte na liście inwestycyjnych projektów strategicznych ubiegających się o dofinansowanie UE na lata 2021-2027, zatwierdzonej 3 grudnia 2024 roku [2025-02-14]. Inwestycja budowy infrastruktury rowerowej łączącej Łódź z gminą Nowosolna znalazła się na liście rezerwowej [2025-02-14].

Szacunkowy koszt budowy całej obwodnicy to obecnie około 500 mln zł [2025-05-01], co znacznie przekracza możliwości budżetu miasta. Władze Łodzi podkreślają, że rozpoczęcie prac jest uzależnione od zakończenia procesu odwołania od decyzji środowiskowej, który wciąż trwa [2021-12-17].

Kwestia przebudowy ośmioramiennego skrzyżowania w Nowosolnej, choć wykreślonego z rejestru zabytków w marcu 2019 roku [2019-03-15], również pozostaje bez rozwiązania. Miasto Łódź jest na etapie poszukiwania źródeł finansowania tego złożonego zadania, a proponowane rondo wciąż nie powstało [2025-01-18, 2025-02-14].

W 2025 roku planowany jest remont ul. Brzezińskiej, ale jedynie jako remont odtworzeniowy, co oznacza, że nie przewiduje się budowy dedykowanych dróg rowerowych ani chodników, co pozostawi mieszkańców z utrudnionym dostępem i niespełnionymi postulatami o zrównoważony transport [2025-01-18, 2025-02-14].

Mieszkańcy Nowosolnej, zmęczeni latami oczekiwań, zapowiadają wznowienie protestów i blokad skrzyżowania [2024-12-16]. Optymistyczny scenariusz zakłada, że budowa obwodnicy mogłaby rozpocząć się około 2028 roku, pod warunkiem pozyskania funduszy [2025-05-01].

 

Mimo wieloletnich starań, milionów złotych wydanych na dokumentację i projekt, oraz posiadania niemal wszystkich formalnych pozwoleń, obwodnica Nowosolnej wciąż pozostaje jedynie w sferze planów. Dla mieszkańców, którzy od blisko dwóch dekad cierpią z powodu zakorkowanego i niebezpiecznego skrzyżowania, jest to gorzkie przypomnienie, że nawet priorytetowe inwestycje mogą utknąć w biurokratycznym labiryncie i w cieniu finansowej niepewności, pozostawiając za sobą jedynie stosy dokumentów i narastającą frustrację.

Poniżej przedstawiamy chronologiczne podsumowanie zapytań i odpowiedzi dotyczących planowanej inwestycji w rejonie Nowosolnej, opierając się na dostarczonych dokumentach:

• 20 czerwca 2007 r. - Zapytanie Radny Maciej Grubski zwraca się z prośbą o szczegółowe wyjaśnienia dotyczące planowanej inwestycji pod nazwą „Południowa obwodnica ul. Brzezińskiej od ul. Iglastej do granic miasta”, jej ostatecznego przebiegu i terminu rozpoczęcia prac. Pyta również o informacje, które zdaniem mieszkańców Osiedla Nowosolna i reprezentującego ich stowarzyszenia „Przyjazna Komunikacja dla Nowosolnej”, a także radnych, są nieprawdziwe i wprowadzają w błąd. Do zapytania dołączono pismo mieszkańców Osiedla Nowosolna.

• 2 lipca 2007 r. - Odpowiedź W związku z planowaną inwestycją, 20 marca 2007 r. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Inwestycja obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 72 (ul. Brzezińska) oraz budowę południowej obwodnicy Nowosolnej. 17 maja 2007 r. Prezydent Miasta Łodzi nałożył na Zarząd Dróg i Transportu obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Część mieszkańców złożyła wniosek o zmianę przebiegu obwodnicy, jednak ze względu na niezgodność tej lokalizacji z dokumentami, opracowanie tego wariantu było niemożliwe. Zlecono jednak wykonanie projektu koncepcyjnego uwzględniającego drugi wariant przebiegu obwodnicy, przesunięty na południe. Oba warianty miały zostać przedstawione na posiedzeniu odpowiednich Komisji Rady Miejskiej 6 lipca 2007 r.

• 4 lutego 2008 r. - Zapytanie Radna Anna Lucińska, nawiązując do stanowiska Komisji Ochrony i Kształtowania Środowiska z 24 stycznia 2008 r. dotyczącego prac projektowych nad południową obwodnicą Nowosolnej, pyta o decyzje podjęte przez Prezydenta w celu realizacji stanowiska Komisji. Komisja wypowiedziała się o konieczności uwzględnienia co najmniej jeszcze jednego wariantu przebiegu drogi dla rzetelnej analizy wpływu inwestycji na warunki życia i środowisko. Radna pyta o etapy realizacji stanowiska Komisji, przygotowywane inne warianty i terminy zapoznania się z roboczą dokumentacją i raportem środowiskowym dla co najmniej dwóch porównywalnych wariantów.

• 18 lutego 2008 r. - Odpowiedź (wstępna) Wiceprezydent Miasta Łodzi Jarosław Wojcieszek informuje, że odpowiedź w tej sprawie zostanie udzielona w terminie późniejszym z uwagi na konieczność szczegółowego wyjaśnienia problemu i uzyskania informacji z kilku podległych jednostek.

• 24 lutego 2008 r. - Zapytanie (ponowienie) Radna Anna Lucińska ponawia interpelację z 4 lutego 2008 r., wskazując, że odpowiedź nie wpłynęła do 22 lutego 2008 r. Prosi o natychmiastową odpowiedź ze względu na wagę i pilność sprawy.

• 10 marca 2008 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Jarosław Wojcieszek odpowiada na interpelacje z 4 i 25 lutego 2008 r. Potwierdza, że opóźnienie odpowiedzi wynikało z konieczności wyjaśnień z podległych jednostek oraz analizy stanowisk Komisji. Biorąc pod uwagę opinie Komisji, zlecił Zarządowi Dróg i Transportu przygotowanie możliwości zlecenia opracowania kolejnego, nowego wariantu przebiegu obwodnicy Nowosolnej wraz z rozszerzonym raportem o oddziaływaniu na środowisko. Koszt takiego opracowania szacuje się na 42 000 zł netto, a termin wykonania na 3,5 miesiąca od daty podpisania umowy. Wiceprezydent podjął rozmowy z Komisjami, a ostateczne decyzje zostaną podjęte na wspólnym posiedzeniu.

• 20 października 2008 r. - Zapytanie Radni Witold Skrzydlewski i Tadeusz Gapiński pytają o szczegółowe wyjaśnienia dotyczące planowanej przebudowy drogi krajowej nr 72 (ul. Brzezińska i południowa obwodnica Nowosolnej). Powtarzają zarzuty mieszkańców o wprowadzaniu w błąd i niezgodnym z prawem prowadzeniu procedury (np. przygotowanie map podziałowych i raportu przed uzyskaniem decyzji środowiskowej, opóźnienie w publikacji obwieszczenia, odmowa opracowania wariantu północnego). Proszą o wyjaśnienia w związku ze wskazywanymi nieprawidłowościami.

• 4 listopada 2008 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Jarosław Wojcieszek informuje, że odpowiedź na interpelację z 22 października 2008 r. zostanie udzielona niezwłocznie, z chwilą szczegółowego wyjaśnienia wszystkich zagadnień, ze względu na złożoność tematyki.

• 4 listopada 2008 r. (inna odpowiedź) Wiceprezydent Jarosław Wojcieszek odpowiada na interpelację z 22 października 2008 r. Informuje, że 8 lipca 2008 r. złożono wniosek o decyzję środowiskową, ale wniosek pozostał bez rozpatrzenia z powodu braków w uzupełnieniach. 25 sierpnia 2008 r., po uzupełnieniach, wniosek złożono ponownie. Wydział Ochrony Środowiska wszczął procedurę. Nałożono na Zarząd Dróg i Transportu obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, który ma uwzględniać zalecenia. Zapewniony zostanie udział społeczeństwa. Ogłoszenie o możliwości składania uwag zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicach ogłoszeń. Obecnie ZDiT wszczyna procedurę zamówienia publicznego na opracowanie raportu z uwzględnieniem czterech wariantów, w tym wariantu północnego postulowanego przez Stowarzyszenie „Przyjazna Komunikacja dla Nowosolnej”. Na etapie tworzenia raportu odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Najkorzystniejszy dla środowiska wariant zostanie wyłoniony w drodze decyzji i będzie podstawą do dalszych prac projektowych.

• 22 maja 2009 r. - Zapytanie Radny Dariusz Joński prosi o przedstawienie wszystkich wariantów zjazdów z planowanej obwodnicy (ze szczególnym uwzględnieniem rejonu Nowosolnej) oraz o ustosunkowanie się do informacji dotyczącej przeprowadzenia inwestycji przez składowisko śmieci. Pyta także o przybliżone terminy realizacji i czy obwodnica będzie bezpłatna dla mieszkańców Łodzi.

• 3 czerwca 2009 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Miasta Łodzi Maria Maciaszczyk przesyła szkic przebiegu wariantów obwodnicy osiedla Nowosolna. Informuje, że ze względu na klasę drogi (GP) liczba zjazdów jest ograniczona. Przedstawia opisy skrzyżowań dla czterech wariantów, wskazując, gdzie przewidziano skrzyżowania jednopoziomowe (skanalizowane lub typu rondo) i dwupoziomowe (bez podłączeń). W kwestii prowadzenia inwestycji przez składowisko odpadów informuje, że raport oddziaływania na środowisko zbada wszelkie aspekty wpływu na otoczenie, w tym zagrożenia geotechniczne i sanitarne. Informuje, że Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2009-2011 przewiduje realizację zadania „Budowa południowej obwodnicy Nowosolnej…” w latach 2006-2013, a korzystanie z obwodnicy będzie bezpłatne.

• 7 października 2009 r. - Zapytanie Radny Sławomir Worach pyta, czy w latach 2007-2009 w kwartale między ulicami Pomorską a Jugosłowiańską na osiedlu Nowosolna były wydawane decyzje o pozwoleniu na budowę. Jeśli tak, pyta o ich liczbę, rodzaj budynków i czy decyzje te kolidują z planowanym przebiegiem obwodnicy.

• 16 października 2009 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Maria Maciaszczyk informuje, że w tym rejonie wydano decyzje na budowę domów mieszkalnych jednorodzinnych, basenu kąpielowego i rozbudowę stodoły. Stwierdzenie kolizji tych decyzji z projektowaną drogą jest przedwczesne, gdyż dopiero po wyborze wariantu przebiegu obwodnicy będzie możliwe jednoznaczne określenie kolizji.

• 27 lipca 2010 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Łukasz Magin informuje, że zgodnie z przepisami, lokalizacja drogi na terenie byłego wysypiska śmieci (po 50 latach od zamknięcia) nie jest możliwa. Zarząd Dróg i Transportu prowadzi działania w celu ogłoszenia przetargu nieograniczonego na weryfikację posiadanych koncepcji budowy obwodnicy, m.in. pod kątem ustalenia nowego przebiegu drogi.

• 19 lipca 2011 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Hanna Zdanowska informuje, że jednostka projektowa jest zobowiązana do przygotowania materiałów do wniosku o decyzję środowiskową wraz z raportem, reprezentowania w konsultacjach społecznych i uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. Konsultacje społeczne odbyły się 18 kwietnia 2011 r., gdzie przedstawiono wstępne propozycje i zebrano uwagi. Kolejne konsultacje planowane są na przełomie sierpnia i września 2011 r. Obecny termin zakończenia budowy obwodnicy jest trudny do przewidzenia ze względu na protesty mieszkańców. Wszystkie rozważane warianty przebiegu są skorelowane z układem komunikacyjnym miasta. Zgodnie z umową, zamówienie zakończy się uzyskaniem prawomocnej decyzji środowiskowej do 30 sierpnia 2012 r. Posiadanie decyzji pozwoli na zlecenie opracowania projektu budowlano-wykonawczego.

• 19 lipca 2011 r. - Odpowiedź (inna) Dotyczy weryfikacji koncepcji przebudowy ul. Brzezińskiej i budowy obwodnicy Nowosolnej. Konsultacje społeczne odbyły się 18 kwietnia 2011 r. i kolejne planowane są na przełomie sierpnia i września 2011 r. Jednostka projektowa zakończyła pierwszy etap zamówienia (inwentaryzacja drzewostanu i badania geologiczne) 29 kwietnia 2011 r. Drugi etap (weryfikacja koncepcji) ma zostać zakończony do 3 października 2011 r. Przygotowanie materiałów do wniosku o decyzję środowiskową i raportu ma nastąpić do 16 stycznia 2012 r. Uzyskanie prawomocnej decyzji środowiskowej jest planowane do 30 sierpnia 2012 r. Rozpoczęcie robót budowlanych możliwe jest po wykonaniu projektów, uzyskaniu decyzji administracyjnych i zabezpieczeniu finansowania. Termin zakończenia prac projektowych to 31 października 2012 r.

• 28 marca 2012 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Hanna Zdanowska informuje, że wariant 4 w powiązaniu z wariantem społecznym C nie jest najbardziej racjonalnym rozwiązaniem przebiegu obwodnicy Nowosolnej pod względem ekonomicznym, społecznym i funkcjonalnym. Obowiązujące Studium uwarunkowań przewiduje przebieg ul. Brzezińskiej częściowo w istniejącym śladzie, a obwodnicy Nowosolnej po południowej stronie ul. Brzezińskiej. Prace projektowe nad uwzględnieniem uwag mieszkańców dobiegają końca. Kolejnym etapem będzie złożenie wszystkich rozpatrywanych wariantów do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w celu wydania decyzji środowiskowej.

• 29 stycznia 2013 r. - Zapytanie Prośba o wyjaśnienie przyczyn wielomiesięcznej zwłoki w udzieleniu odpowiedzi Radzie Osiedla Dolina Łódki.

• 13 lutego 2013 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Radosław Stępień wyjaśnia, że pismo Zainteresowanych złożono, gdy prace projektowe jeszcze trwały, co uniemożliwiło podanie informacji o wszystkich proponowanych przebiegach i wyborze wariantu. Oficjalny komunikat dotyczący preferowanego wariantu przedstawiono na konferencji prasowej 29 listopada 2012 r. Zorganizowano spotkanie z przedstawicielami Rady Osiedla Dolina Łódki 18 grudnia 2012 r., gdzie przybliżono warianty i przesłanki wyboru. Ze względu na dużą liczbę protestów, ZDiT zadeklarował przeanalizowanie wszystkich możliwych wersji przebiegu na etapie sporządzania raportu środowiskowego. Zorganizowanie kolejnego spotkania uznano za nieaktualne, ale istnieje możliwość osobistej rozmowy.

• 13 grudnia 2013 r. - Zapytanie Radni Klubu „Łódź 2020” pytają, czy zakończono prace nad przygotowaniem nowego raportu dotyczącego przebiegu obwodnicy ulicy Brzezińskiej, i proszą o jego udostępnienie, jeśli tak.

• 16 grudnia 2013 r. - Zapytanie Radna Grażyna Gumińska pyta o koszty poniesione przez Miasto na analizy, koncepcje i raporty w celu wyboru wariantu przebiegu obwodnicy ulicy Brzezińskiej, w jakich latach te koszty poniesiono i dla opracowania jakiego wariantu.

• 24 grudnia 2013 r. - Odpowiedź (dotycząca zapytania z 13 grudnia) Wiceprezydent Radosław Stępień informuje, że Zarząd Dróg i Transportu posiada wielowariantową koncepcję i raport oddziaływania na środowisko dla wszystkich proponowanych wariantów. Spotkały się one jednak z protestem społecznym. Procedurę uzyskiwania decyzji środowiskowej wstrzymano ze względu na prowadzone prace nad Aktualizacją Studium Systemu Transportowego dla miasta Łodzi, która ma istotny wpływ na ostateczny układ sieci drogowej w tym rejonie. Zlecono również opracowanie studium połączenia obwodnicy Nowosolnej z ul. Pomorską. Po przygotowaniu tych dokumentów i przyjęciu ostatecznych rozstrzygnięć nastąpi weryfikacja raportu środowiskowego, złożenie wniosku o decyzję środowiskową i określenie ostatecznego wariantu. Zlecenie dokumentacji projektowej będzie możliwe po uprawomocnieniu decyzji.

• 27 grudnia 2013 r. - Odpowiedź (dotycząca zapytania z 16 grudnia) Wiceprezydent Radosław Stępień przedstawia zestawienie wydatków poniesionych przez Miasto na analizy, koncepcje i raporty w latach 2007-2013, wymieniając konkretne umowy i kwoty, np. na opracowanie analizy ekonomiczno-społecznej dwóch wariantów (17 080,00 zł, 2007), koncepcji wariantowego przebiegu (30 500,00 zł, 2007), koncepcji przebiegu po południowej stronie rzeki Miazgi (51 240,00 zł, 2008), koncepcji z włączeniem ul. Pomorskiej (70 394,00 zł, 2007-2008), weryfikację koncepcji i raportu środowiskowego oraz uzyskanie decyzji (umowa z lat 2010-2014 na kwotę ponad 515 tys. zł, wypłacono ponad 412 tys. zł), a także dodatkowe zamówienia i zamówienia uzupełniające w latach 2011-2013 (na kwoty od ok. 4,9 tys. zł do ok. 221,4 tys. zł).

• 14 lutego 2014 r. - Zapytanie Prośba o informację o przebiegu nowego wariantu obwodnicy (od wjazdu na autostradę do podłączenia przedłużenia ul. Puszkina) oraz o kosztach tego opracowania.

• 22 września 2014 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Marek Cieślak odpowiada na interpelację z 9 września 2014 r. w sprawie liczby projektów budowy obwodnicy i poniesionych kosztów. Przedstawia zestawienie wydatków obejmujące te same umowy i kwoty co w odpowiedzi z 27 grudnia 2013 r., dodając umowę na opracowanie geodezyjne projektu pasa drogowego ul. Brzezińskiej (4 920,00 zł, 2013). Informuje, że zadanie "Dojazd do węzła »Brzeziny« na autostradzie A1 - Budowa obwodnicy Nowosolnej..." zostało ujęte na liście projektów strategicznych do dofinansowania ze środków unijnych w okresie programowania 2014-2020. Planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie studium, dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania jest planowana w kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych w budżecie miasta.

• 11 lutego 2015 r. - Zapytanie Przewodniczący Rady Miejskiej Tomasz Kacprzak pyta o postęp prac nad budową obwodnicy Nowosolnej, wskazując na apele mieszkańców i zbliżające się zakończenie prac przy autostradzie A1. Pyta, który wariant przebiegu obwodnicy został zatwierdzony, jak ma przebiegać, czy będzie połączona z ulicami Pomorską i Puszkina, czy planowany jest remont/przebudowa ul. Pomorskiej i kiedy mają rozpocząć się prace budowlane.

• 25 lutego 2015 r. - Odpowiedź Z opracowanych materiałów wynika, że optymalnym rozwiązaniem jest skierowanie potoków ruchu z węzła „Brzeziny” w kierunku południowo-zachodnim, tj. do ul. Pomorskiej i dalej ul. Puszkina do ul. Rokicińskiej. Trwają prace nad przygotowaniem nowej koncepcji wraz z raportem środowiskowym. Obwodnica Nowosolnej przy węźle Brzeziny jest planowana jako droga klasy G. Przebudowa ul. Brzezińskiej od łącznika do ul. Iglastej (przy M1) również jako klasy G. Kierowanie ruchu z węzła A1 via obwodnica Nowosolnej jest ujęte na liście projektów strategicznych do dofinansowania z UE. Realizacja obwodnicy będzie wiązała się z budową zbiorników retencyjnych, które przejmą wody opadowe z obwodnicy i prawdopodobnie z innych dróg w rejonie, w tym ul. Pomorskiej. Remont/przebudowa ul. Pomorskiej jest ujęta w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2015-2017, planowana do realizacji w latach 2014-2020 ze środków unijnych. Budowa obwodnicy Nowosolnej obejmuje fragment ul. Pomorskiej.

• 22 września 2015 r. - Zapytanie Zapytanie dotyczy planowanego przebiegu drogi dojazdowej od węzła na autostradzie A1. W szczególności pytano, czy ruch z węzła na A1 będzie doprowadzony do ulicy Piłsudskiego czy do ulicy Pomorskiej.

• 5 października 2015 r. - Odpowiedź Obecnie trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności wraz z raportem środowiskowym oraz dokumentacją projektową dla budowy obwodnicy Nowosolnej od węzła „Brzeziny” do podłączenia do ul. Rokicińskiej. Dokładna liczba i lokalizacja zjazdów oraz szczegółowy przebieg drogi nie są jeszcze znane i zostaną rozstrzygnięte w dokumentacji projektowej. Założenia studium wykonalności przewidują skierowanie potoków ruchu z węzła „Brzeziny” w kierunku południowo-zachodnim, tj. do ul. Pomorskiej i dalej ul. Puszkina do ul. Rokicińskiej.

• 15 czerwca 2016 r. - Zapytanie Radna Marta Wandzel pyta, który wariant przebiegu obwodnicy został wybrany, na podstawie jakich dokumentów podjęto decyzję i czy była konsultowana. Jeśli decyzja nie jest ostateczna, pyta o terminy konsultacji społecznych, prawdopodobny wariant do realizacji i czy analizowane będą wszystkie warianty w ramach konsultacji i procedury środowiskowej.

• 28 czerwca 2016 r. - Odpowiedź Prace planistyczne trwają od 2007 r. W 2010 r. przedstawiono 13 wariantów. Odbyły się spotkania informacyjne 18 kwietnia 2011 r. i 3 stycznia 2013 r., gdzie zbierano uwagi mieszkańców. Wskutek wniesionych odwołań i braku jednoznacznego stanowiska, wniosek został wycofany w lutym 2013 r. Wstrzymano się z ostateczną decyzją z uwagi na aktualizację Studium Systemu Transportowego (marzec/kwiecień 2013 r.). Analizy ruchu wykazały, że docelowe poprowadzenie drogi krajowej nr 72 według wariantu z 2008 r. nie jest optymalne. Wskazano do analizy dwa warianty zgodne z aktualizacją studium. W wyniku analizy przyjęto wariant z odgięciem obwodnicy w kierunku południowym, przybliżający trasę do ul. Jugosłowiańskiej. Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia konsultacji społecznych, przewidywanych na maj 2017 r.

• 5 czerwca 2017 r. - Odpowiedź Wiceprezydent Wojciech Rosicki odpowiada na interpelację z 10 maja 2017 r. dotyczącą przebiegu obwodnicy Nowosolnej na skrzyżowaniu z ul. Pomorską. Stwierdza, że "wyrywkowe przesuwanie" rozwiązań geometrycznych jest nieuzasadnione, gdyż projekt wynika z uwzględnienia wielu czynników obszarowo. Wskazuje na konieczne wyburzenia budynków na posesjach nr 526, 529, a północno-zachodni obszar skrzyżowania koliduje z posesją 532 i wymagałby wyburzenia budynku mieszkalnego.

• 17 grudnia 2021 r. - Odpowiedź Sekretarz Miasta Łodzi Wojciech Rosicki odpowiada na interpelację z 9 grudnia 2021 r. dotyczącą przygotowania projektu obwodnicy Nowosolnej. Informuje, że jej przebieg został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi. Dokumentacja projektowa uwzględnia ten przebieg, w tym przejście nad torami kolejowymi. Rozpoczęcie prac uzależnione jest od zakończenia procesu odwołania od decyzji środowiskowej. Miasto uzyskało decyzję środowiskową 29 lipca 2020 r., ale została ona zaskarżona przez mieszkańców. Proces odwoławczy ciągle trwa, a do czasu wydania ostatecznej decyzji przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, miasto nie może podjąć działań zmierzających do rozpoczęcia realizacji inwestycji.

• 18 stycznia 2025 r. - Zapytanie Radny Kosma Nykiel zwraca się do Prezydent Miasta Łodzi w sprawie budowy obwodnicy Nowosolnej (tzw. dojazdu do węzła „Brzeziny” na autostradzie A1). Zauważa, że inwestycja nie została ujęta w budżecie miasta na rok 2025 ani w Wieloletniej Prognozie Finansowej do roku 2050 i prosi o pilne informacje na ten temat.

• 14 lutego 2025 r. - Odpowiedź Informuje, że dla inwestycji opracowano dokumentację projektową, dla której Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach 2 czerwca 2022 r. Zgodnie z obowiązującym Studium, obwodnica Nowosolnej jest wskazana do realizacji jako droga klasy głównej, a jej korytarz jest doprecyzowywany w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Podaje numery uchwał Rady Miejskiej, którymi uchwalono plany obejmujące fragmenty projektowanej obwodnicy. W odniesieniu do przebudowy skrzyżowania w Nowosolnej, Miasto Łódź jest na etapie poszukiwania źródeł finansowania tego zadania, które jest złożone. Informuje również, że kilka lat temu opracowano dokumentację na rozbudowę ul. Brzezińskiej (od łącznika do projektowanego dojazdu do węzła Brzeziny na A1 do ul. Kerna), dla której uzyskano decyzję środowiskową 21 maja 2021 r. Orientacyjny koszt tej inwestycji w maju 2022 r. oszacowano na 63 mln zł, bez odszkodowań za nieruchomości. Na etapie dokumentacji nie analizowano stanów prawnych działek w pasie drogowym ul. Brzezińskiej.

bottom of page